Udgifterne til porto er faldet i Struer Kommune
14-02-2015 10:00

Udgifterne til porto er

faldet i Struer Kommune
Struer Kommune sparede sidste år 270.000 kr. på porto, efter at borgerne er gået over til Digital Post.
Der er penge at spare for Struer Kommune, efter at mange af borgerne nu kan modtage Digital Post. En ny opgørelse viser, at Struer Kommune sidste år sparede 270.000 kr. på portoen ved at sende hovedparten af brevene digitalt, og kommunen forventer, at besparelserne på portokontoen bliver endnu større i 2015.
1. november sidste år blev det obligatorisk for alle borgere i Danmark over 15 år at kunne modtage Digital Post, med mindre de søgte om fritagelse. Derfor er det blevet muligt for Struer Kommune at sende mere post digitalt end tidligere. Lige nu sender Struer Kommune 60 pct. af posten digitalt. Målet er, at 80 procent af posten skal sendes digitalt. Det mål har blandt andet Jobcenter Struer allerede nået ved en målrettet indsats.
- Jeg er meget tilfreds med de nyeste tal. De viser, at der er gode penge at spare ved at bruge Digital Post, og vi arbejder målrettet på at kunne sende endnu flere breve digitalt her i 2015. Jeg er sikker på, at borgerne er tilfredse med at modtage deres post digitalt, for nu kan de nemt og hurtigt finde deres breve fra det offentlige, siger infocenterchef Carsten Hother, der har ansvaret for de digitale borgerløsninger i Struer Kommune.
Beregninger viser, at det koster 16 kr. at sende et A4-ark med posten, når man indregner porto, papir, kuverter, print og håndtering, mens det koster 2 kr. at sende et A4-ark med digital post.