Gode erfaringer med den nye skolereform på Thyholm
13-08-2014 21:00
Gode erfaringer med den nye skolereform på Thyholm  

Thyholm Skole har som et forsøg arbejdet efter den nye skolereform inden sommerferien. De har givet gode erfaringer i undervisningen

Undervisningsministeriet udpegede tidligere på året en række projekter rundt omkring i landet, der skulle tage forskud på den nye folkeskolereform. Thyholm Skole deltog med et otte-ugers projekt for skolens 0.-3. klasser, og det er der kommet mange gode erfaringer ud af.

- Vi har haft held til at skabe en længere men mere varieret skoledag, hvor eleverne har lært på nye måder, og der har været tid til meget mere fysisk aktivitet, siger skoleleder på Thyholm Skole, Claus Rokkjær.

Skolen havde også et mål om, at komme tættere på eleverne. Derfor fik alle elever en kontaktperson, der enten var lærer eller pædagog. Hver kontaktperson havde otte-ti elever, så der kunne blive tid til den enkelte elev. Kontaktpersonen har så jævnligt talt med eleverne om deres planer og behov i skolearbejdet.

- Det har givet en tættere kontakt til børnene, og samtidig har vi fået et bedre samarbejde lærere og pædagoger imellem, fortæller Claus Rokkjær.

Eleverne får også flere undervisningstimer og blandt andet ”fornyelsestimer”, ”forbrændingstimer” og ”fordybelsestimer”. Blandt andet har skolen gjort flittig brug af lege og musik, hvis eleverne enten skulle slappe af og ned i tempo, eller hvis de skulle op i tempo.

- Vi har været meget optaget af, hvordan hjernen er bygget op, og dermed hvordan vi skaber de bedste rammer for opmærksomhed og koncentration. Vi har derfor i både undervisning og leg trænet elevernes opmærksomhed mod det væsentlige og øvet fravalg af eksempelvis sidemakkerens pjatteri eller små uretfærdigheder i hverdagen. Vi har også trænet eleverne i at holde sig til regler, bevare koncentrationen og bidrage til ro i klassen, siger Claus Rokkjær.

Han har været glad for, at Thyholm Skole har kunnet slippe den teoretiske snak om den nye reform og i stedet prøve nogle idéer af i praksis.

- Vi har nu fået en masse positive erfaringer med den nye skolereform, så vi er godt rustet, når vi begynder arbejdet med at føre Danmarkshistoriens mest omfattende skolereform ud i livet.