Veterantog til Hvidbjerg
03-06-2014 22:00

Veterantog til Hvidbjerg

Jernbanemuseet i Odense kører med K-damplokomotivet i det smukke landskab mellem Struer og Hvidbjerg. Det er den første tur med damptog i området i mange år. Der bliver tre daglige afgange lørdag den 14. juni og tre daglige afgange søndag den 15. juni.

Priser for en tur mellem Hvidbjerg og Struer bliver 50 kr. for voksne og 25 kr. for børn.

Køreplan i de to dage:

Lørdag den 14. juni

Struer

11.14

13.14

15.14

Humlum

11.24

13.24

15.24

Oddesund Nord

11.33

13.33

15.33

Uglev

11.40

13.40

15.40

Hvidbjerg

11.48

13.48

15.48

 

 

 

 

Hvidbjerg

12.15

14.15

16.15

Uglev

12.22

14.22

16.22

Oddesund Nord

12.27

14.27

16.27

Humlum

12.35

14.35

16.35

Struer

12.45

14.45

16.45

Søndag den 15. juni

Struer

10.14

12.14

14.14

Humlum

10.24

12.24

14.24

Oddesund Nord

10.33

12.33

14.33

Uglev

10.40

12.40

14.40

Hvidbjerg

10.48

12.48

14.48

 

 

 

 

Hvidbjerg

11.15

13.15

15.15

Uglev

11.22

13.22

15.22

Oddesund Nord

11.27

13.27

15.27

Humlum

11.35

13.35

15.35

Struer

11.45

13.45

15.45

De første K-maskiner leveredes fra Neilson i Glasgow samtidig med de første Hs (II) maskiner. Efter knap 2 års prøvetid med de 5 første maskiner, bestiltes der 15 nye, denne gang fra Tyskland. I 1897 bestiltes ikke mindre end 40 lokomotiver af denne type, og efter blot 8 år var antallet oppe på 100 stk.

De første 5 K-maskiner kørte de første år Nyborg-Odense-Strib. Efterhånden som der kom flere maskiner, spredtes de ud over alle statsbanernes hovedlinier, og fra 1908 kørte de også Esbjerg-Struer-Langå. I årene 1915-25 ombyggedes alle kedlerne med overheder af Schmidts storrørstype. Salter-sikkerhedsventilen på domen fjernedes, og Naylor-ventilen over fyrkassen erstattedes af 2 Pop-ventiler. Den næsten helt flade røgkammerdør erstattedes af en ny tilspidset type, som var væsentlig stivere og derfor lettere at holde tæt. Men man var stadigvæk utilfreds med kedelstørrelsen og fladgliderne. Som følge af manglende midler til anskaffelse af nye lokomotiver i 1920erne, skred man derfor til en større ombygning.